Kan någon tysta kvinnorna på sociala medier?

I våras delade Resumé den dystra nyheten om att endast en av tio kreativa chefer är kvinnor. Med andra ord är nio av tio kreativa chefer män. 

När det nu framkommer hur mediebranschen har svärtats av sexuellt våld bakom kulisserna så förbluffas jag ännu mer av hur mediebranschen har visat sådan ovilja till förbättring. När TV-program och reklam skapas så ser allt fint ut på ytan, men att det ser så förfärligt ut bakom fasaden och i statistiken finner jag inga ord till. Det är mer än beklagansvärt. Det är ansvarslöst.

”Jämställdhetsfrågan må ha kommit högre upp på agendan i branschen under de senaste åren, men läget i den kreativa toppen säger något annat.”

Resumé

När nu både kvinnor och män organiserar sig på bred front så banar det väg för verklig förändring. 

Det blir tydligt hur oerhört utsatta personer har varit i dessa branscher, i decennier. I århundraden. I tusentals år. Och att starka medieprofiler tidigare har haft en obeveklig makt är ju nu glasklart. Men det är också därför som den här maktförflyttningen är så intressant att studera.

– Det är inte bara på CD-nivå som branschen har ett stort jämställdhetsproblem utan även på AD/copy-nivå i allra högsta grad. Reklamskolorna har under många år tagit in 50/50 på kreatörsprogrammen så det är inte ett problem med rekryteringsbasen, kvinnorna finns. Det handlar om ovilja. Nu är jag hård, men jag är så oerhört trött på att detta fortfarande är ett problem 2017.

– Vi vet att kvinnor består av över 50 procent av befolkningen och står för majoriteten av köpbesluten i samhället. Vi vet också att kvinnor inte kan relatera till 85 procent av den reklam som skapas. Om man slår ihop ett och ett så förstår man ju att bristen på jämställdhet på byråerna är ett slös med reklamköparnas pengar och att reklamen skulle kunna vara mycket effektivare om man hade en jämställd bransch. Så det är ett enormt affärsproblem.

Emmeli Österdal

Kvinnor har i alla tider varit förtryckta. Och de mjuka värden som kvinnor ofta representerat har varit ointressanta i alla tider – fram till nu. 

Kvinnor är generellt sett mer socialt begåvade än män. Om det beror på gener eller uppfostran kan vi väl låta vara osagt, men nu när vi rör oss mot tider då mycket i vår västerländska värld kan komma att präglas av robotisering av olika tjänster så är de mjuka värdena plötsligt något som kan bli än mer svårt och komplext för kommande generationer. Något som till och med kan bli svårt för vuxna att lyckas lära sina barn, när vi lever i allt mindre familjekonstellationer, fler lever i ensamhushåll och iPaden ersätter sociala relationer.

När makten förflyttas från stora mediehus till sociala medier så ändras plötsligt spelplanen. 

Kvinnor är överrepresenterade på högre utbildningar, jämfört med män. Kvinnor odlar också mer djupa vänskapsrelationer än män och är också mer aktiva på sociala medier. Med andra ord finns det en risk att makten i samhället förskjuts från männen till kvinnorna, tack vare sociala medier. Då är det inte den som skriker högst som vinner längre. Det är den som kommer med de djupaste och klokaste analyserna, och de mest mjuka och goda värdena, som vinner.

Eller?

Hur länge kommer männen låta den här maktförflyttningen pågå? Går den att förhindra? Hur då?